Tijdens het weekend is er ontspanning.  Enfin, dat wordt algemeen zo aangenomen.  In mijn geval is er de laatste tijd eerder heel veel werk tijdens het weekend met de laatste trouwreportages.  Wel is er tijdens het weekend geregeld bier.  Niet dat ik zo stevig in de alcohol vlieg in het weekend, althans niet letterlijk.  Op vlak van fotografie echter geregeld wel, want af en toe maak ik tijdens het weekend wat tijd vrij voor productfotografie in de studio.

De nadruk ligt hier de laatste tijd sterk op portretfotografie waardoor je wel eens zou kunnen vergeten dat ik ook heel wat productfotografie voorgeschoteld krijg.  Vaak gaat dat dan over zogeheten packshots:  redelijk straight-forward foto’s van producten tegen een witte achtergrond.  Leuk op zich, maar het allerleukste zijn de sfeerbeelden, de foto’s waarmee je wat meer sfeer en emotie kan oproepen.  Ook die worden geregeld gevraagd door mijn klanten, maar als dat niet het geval is maak ik er af en toe graag wat tijd voor.  Ik heb het hier al vaker over het belang van vrij werk gehad (fotowerk zonder opdrachtgever) om de creativiteit op peil te houden.  Dergelijke sfeerfoto’s van leuke producten horen daar dus zeker ook bij.

En met “leuke producten” gaat het in mijn geval nogal vaak over eten en drinken.  Ik ben op zijn zachtst gezegd van het bourgondische type, maar ook op technisch vlak heb ik een zwak voor spijs en drank.  Vooral voor drank dan, eerlijk gezegd.  Of bij uitbreiding:  voor alles wat blinkt.  Want bij metaal en glas en dergelijke is de uitdaging het grootst om een aangenaam beeld te creëren.  De reflecties die je onvermijdelijk krijgt in het product, zorgen ervoor dat dit vaak beschouwd wordt als het lastigste soort productfotografie (althans volgens veel andere fotografen).

Dat is trouwens meteen ook de reden waarom ik die productfotografie blijf doen.  Hoewel productfotografie en portretfotografie op zich twee totaal verschillende activiteiten zijn, is de technische kennis die je opdoet bij productfotografie ook heel handig bij een doorsnee portret.  Om maar één voorbeeld te noemen:  iedereen kan zich de gelijkenissen wel voorstellen tussen een vervelende reflectie in iemands bril, of een even vervelende reflectie in een glas of fles.  Identiek hetzelfde probleem…

Het valt me dan ook geregeld op dat veel portretfotografen geen benul hebben van hoe je pakweg een fles op een aangename manier fotografeert.   Terwijl die technische kennis hen ongelooflijk veel zou helpen in hun portretfotografie.   Kortom:  laat het een warme oproep zijn aan alle portretfotografen om ook af en toe eens een pint te drinken in het weekend.  En ze vooral eerst te fotograferen.

Overigens:  omgekeerd kan het net zo nuttig zijn voor een zuiver productfotograaf om ook af en toe wat meer portretten te maken.  Want vroeg of laat vraagt een klant voor sfeerfoto’s van zijn producten met modellen erbij, en dan is het best handig om ook wat ervaring te hebben met het werken met mensen…

Portret- en productfotografie, wat mij betreft dus helemaal niet zo verschillend van elkaar…

Vond je dit artikel nuttig en wil je meer lezen?  Like dan zeker ook de 135mm facebookpagina (www.facebook.com/135mm.leuven), je vindt er geregeld nieuwe updates en nieuws, en links naar nieuwe artikels op deze blog.  Je kan ook inschrijven op de nieuwsbrief (http://eepurl.com/dkyVc9) om speciale aankondigingen en promo’s zeker niet te missen.

C U soon,

Roel