Een hele tijd geleden kon je op mijn blog (en andere kanalen) lezen dat ik meer en meer vraag krijg van ondernemers om foto’s te verzorgen voor hun sociale media.  Vroeger deed ik uiteraard ook al bedrijfsreportages en dergelijke, maar die foto’s kwamen steevast op websites en in drukwerk terecht.  Tegenwoordig zijn meer en meer ondernemers zich er, terecht, bewust van dat sociale media minstens even belangrijk zijn als hun website.  Maar ook al zijn sociale media wat “vluchtiger” van aard, toch is het belangrijk dat je content altijd professioneel en verzorgd is, en gepast voor het doelpubliek.  Omdat daar best wat tijd en kennis voor nodig is, wordt de verzorging van sociale media accounts dan ook steeds vaker uitbesteed aan professionals, meer bepaald aan ondergetekende als het gaat over de bijhorende fotografie.

Van zodra ik weet dat de foto’s hoofdzakelijk op een Facebook- of instagram-account gebruikt zullen worden, kan ik meestal wel aan de slag, maar toch is het wel handig als er een duidelijk plan voorhanden is.  Enter Liselotte van Viva Lingua (www.vivalingua.be), die als copywriter als geen ander weet hoe, wat en wanneer te posten op sociale media.  Het is dus altijd net dat tikkeltje leuker en makkelijker werken voor klanten waar Liselotte al een contentplan voor maakte.  Op die manier heb ik een duidelijk afgelijnde “shot-list” die ik kan afwerken en dat werkt altijd wat vlotter.  Ergo:  minder tijd nodig en dus ook makkelijker voor de klant in kwestie.  Iedereen blij.

Zo ging het onlangs ook bij de mensen van DHP Tax, een kantoor van accountants en fiscalisten.  Zij startten pas met een nieuwe facebookpagina en hadden daar uiteraard leuke foto’s voor nodig.  Overigens is dit een mooi voorbeeld van hoe meer en meer ondernemers het belang van sociale media beginnen in te zien.  Enkele jaren geleden zouden veel boekhouders nog geopperd hebben dat “mogelijke klanten niet op Facebook naar een boekhouder gaan zoeken”.  Op zich klopt dat misschien wel, maar iedereen maakt in zijn privéleven gebruik, al dan niet fanatiek, van sociale media.  Als je ’s avonds in je luie zetel bij het surfen en “Facebook checken” dan toevallig een bericht ziet passeren van een boekhoudkantoor en je was toevallig al langer aan het overwegen om je boekhouding uit te besteden, dan is de optelsom snel gemaakt.  Je was dan inderdaad misschien niet actief aan het zoeken, maar de aanwezigheid van die boekhouder op sociale media heeft dan toch maar gewerkt…  Gelukkig zijn dus meer en meer ondernemers zich hiervan bewust, met stilaan een kleine “media-verschuiving” als gevolg:  de focus verschuift, naar mijn ervaring, echt wel van websites naar sociale media.  Maar dat had ik al gezegd.

Hoe dan ook, je vindt mijn werk, en dat van Liselotte, dus ook steeds meer terug op allerlei Facebook-pagina’s, LinkedIn-accounts en Instagram-feeds.  Ogen open dus…

Vond je dit artikel nuttig en wil je meer lezen?  Like dan zeker ook de 135mm facebookpagina (www.facebook.com/135mm.leuven), je vindt er geregeld nieuwe updates en nieuws, en links naar nieuwe artikels op deze blog.  Je kan ook inschrijven op de nieuwsbrief (http://eepurl.com/dkyVc9) om speciale aankondigingen en promo’s zeker niet te missen.

C U soon,

Roel