Vandaag wordt de eerste basiscursus fotografie die hier in de studio doorging afgesloten.  Of die cursus een succes was vraag je best aan de deelnemers, maar ik durf voorzichtig beweren van wel.  Die conclusie trek ik niet alleen uit de reacties van de cursisten, maar vooral uit de beelden die ze de afgelopen dagen en weken maakten.  Op hun facebook-profielen zie ik geregeld nieuw werk verschijnen waaruit ik enkel kan besluiten dat ze "ermee weg" zijn.  Om nog maar te zwijgen over het feit dat die cursisten duidelijk gemotiveerd zijn om geregeld met de camera op stap te gaan.  Mission accomplished dus voor mij.

Maar zoals ik al vaker zei:  ook voor mij is het leuk om in het kader van die cursussen en workshops weer eens op pad te gaan met de camera.  Want door de dagelijkse opdrachten en andere bezigheden komt dat er ook hier niet vaak genoeg van.  Afgelopen weekend stond het laatste tripje door Leuven centrum met de cursisten op het programma.  En aangezien hier de laatste weken geregeld artikels met "tips en tricks" passeerden, is er wat mij betreft geen beter moment om enkele tips rond straatfotografie op jullie los te laten.  Daar gaan we!

Neem je tijd
Straatfotografie draait, meer dan andere takken van fotografie, vaak om timing, het vastleggen van het juiste moment.  Een voetganger die net op de juiste plaats door je compositie wandelt, een auto die net in de weg staat voor het perfecte shot,...  Wat mij betreft is er voor straatfotografie dus best wat tijd nodig af en toe om op dat juiste moment te wachten.  In dat opzicht zijn de tripjes binnen de cursussen die ik geef eerlijk gezegd ook niet ideaal.  Perfect om de algemene fotografie-principes te oefenen, maar minder ideaal voor de betere straatfoto's.  Want bij die tripjes is de tijdsdruk te groot:  op een uurtje of twee tot drie vraag ik aan de cursisten om een bepaalde reeks foto's te creëren, maar in de praktijk werkt het vaak zo niet.  In realiteit heb je vaak heel wat meer tijd nodig om dat ene, perfecte shot vast te leggen.  Wees je hier dus zeker van bewust als je op pad gaat:  vertrek zonder de lat te hoog te leggen, en leg jezelf zeker geen "minimum aantal winnende shots" op!  Ga gewoon je neus achterna zonder al te concrete doelstellingen, de shots volgen dan vaak vanzelf...

Vergeet je techniek
Eigenlijk is deze tip van toepassing voor elke vorm van fotografie.  Je focus mag niet liggen bij je camera, maar bij je onderwerp.  Zolang je je nog te veel moet concentreren op de instellingen van je fototoestel, concentreer je je per definitie niet genoeg op wat er om je heen gebeurt.  En zo mis je dus ongetwijfeld ook heel wat fotogenieke momenten.  Dat "vergeet je techniek"-principe is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan.  Maar mits voldoende oefening gaat dat zeker lukken:  het kiezen van de juiste instellingen wordt mits wat ervaring een tweede natuur, waardoor je focus weer volledig op je onderwerp en omgeving komt te liggen.  

Techniek eerst
Een verlengde van de vorige tip.  Zolang je nog te veel moet nadenken bij de instellingen van je camera, kan je dat denkwerk misschien eerst doen om het daarna te kunnen vergeten.  Concreet bedoel ik gewoon:  van zodra je op je locatie aankomt, kijk je eerst even naar de lichtomstandigheden.  Op basis daarvan kies je de instellingen zodanig dat je foto's technisch ok zijn (sluitertijd, diafragma, ISO, ...).  Als je die instellingen gedaan hebt, weet je zeker dat al de foto's die je maakt onder dezelfde omstandigheden ook in orde zullen zijn.  Gevolg:  je kan je instellingen vergeten en focussen op je omgeving!  Uiteraard werkt die aanpak het best onder redelijk constante licht-omstandigheden.  Bij bewolkt weer zal de belichting op straat overal min of meer gelijk zijn, waardoor je deze techniek perfect kan toepassen.  Maar bij fel zonlicht wordt het verschil tussen licht en schaduw uiteraard zo groot dat je de instellingen geregeld moet veranderen.  Tenzij je bijvoorbeeld je instellingen kiest voor een correcte belichting in de schaduw.  Zolang je je dan beperkt tot enkel foto's in de schaduw is er nog steeds geen probleem.  Die techniek is trouwens ook handig voor de meer ervaren fotografen.  Door tussen twee shots altijd terug te schakelen naar die "standaardinstellingen", ben je zeker dat je camera altijd klaar is voor dat ene, onverwachte shot.

Zorg dat mensen je vergeten
Bij tip 1 gaf ik al aan dat straatfotografie vaak een kwestie is van wachten op het juiste moment.  Dat wachten heeft echter nog een ander voordeel:  de mensen in je directe omgeving gaan je vergeten.  Probeer het maar als je me niet gelooft: ga met je camera op een drukke plaats staan, bijvoorbeeld voor een goed gevuld terras van een restaurant, op een marktplein of iets dergelijks.  De eerste minuten zullen mensen wat vreemd kijken en je misschien aanspreken om te vragen waarmee je bezig bent, maar na een kwartiertje is iedereen als het ware "gewoon geworden" aan die fotograaf en gaat iedereen verder met zijn / haar gewone gangetje.  Op dat moment, het moment waarop je voor de mensen in je buurt een deel geworden bent van de omgeving, ben je ineens  wat meer onzichtbaar en dus veel vrijer voor het maken van dat perfecte shot.

Wees niet creepy
Iedereen vindt ze leuk:  de typische candid-portretten van "karakter-koppen" op straat.  Maar mensen ongemerkt fotograferen is niet alleen moeilijk (de vorige tip kan helpen), maar tegenwoordig ook verre van altijd gepast.  Een goeie straatfotograaf is daarom ook iemand die goed mensen kan inschatten.  Als je geregeld, zoals in: dagelijks, op straat fotografeert dan krijg je een zesde zintuig waarmee je kan inschatten of mensen het al dan niet op prijs zullen stellen om gefotografeerd te worden.  Maar met minder ervaring is het vaak een beetje gokken, en dan krijg je soms het deksel op de neus.  Of iets anders, minder figuurlijk,...  Om dat te vermijden is het vaak net aangewezen om je niet al te veel te verbergen.  Geef toe:  zelf zou je het ook bizar vinden om ineens een fotograaf te ontdekken die met een joekel van een telelens in jouw richting wijst van achter een verkeers- of reclamebord.  Als die zelfde fotograaf je gewoon, vriendelijk lachend en zonder heimelijk gedoe zou benaderen wordt de situatie ineens heel wat minder creepy.  Anders gezegd:  "heimelijk" is voor het fotograferen van mensen op straat vaak niet de beste aanpak.  De beste straatfotografen slagen er meestal in om mensen op een spontane manier te fotograferen en daarbij toch gezien te worden zonder afbreuk te doen aan de spontaniteit van het moment.  Zoals in vrijwel alle gevallen:  een beetje vriendelijkheid, even lachen of even de tijd maken om met je onderwerp te praten, al is het nadat je de foto maakte, kan veel gedoe vermijden.  Je wegsteken achter een struik daarentegen,...

Zoals altijd kan ik nog wel even doorgaan, maar met deze vijf tips ben je net iets beter voorbereid op je volgende tochtje doorheen de straten met je camera. Vond je dit artikel nuttig en wil je meer lezen?  Like dan zeker ook de 135mm facebookpagina (www.facebook.com/135mm.leuven), je vindt er geregeld nieuwe updates en nieuws, en links naar nieuwe artikels op deze blog.  Je kan ook inschrijven op de nieuwsbrief (http://eepurl.com/dkyVc9) om speciale aankondigingen en promo’s zeker niet te missen.

C U soon,

Roel