Bij portretfotografie denk ik meestal aan opdrachten voor particulieren:  koppelshoots, fotosessies met het gezin, babyshoots,…  Logisch, want dat zijn dan ook de meest voorkomende opdrachten portretfotografie die ik voorgeschoteld krijg.  Maar geregeld zit er ook een opdracht voor bedrijven bij.  Heel vaak zijn dat bijvoorbeeld opdrachten voor uitgevers van tijdschriften die op zoek zijn naar een professioneel portret om bij een of ander artikel te plaatsen.

De opdracht voor Babygiftbox onlangs, een nieuwe online winkel voor babyspullen, was echter helemaal iets anders en voor mij een primeur:  babyfotografie voor niet-particulieren.  Je zou durven denken dat babyfotografie altijd gelijkaardig is ongeacht of het nu voor particulieren is of voor een bedrijf, maar toch zijn het in de praktijk twee totaal verschillende soorten fotografie.

Als een stel kersverse ouders naar mij komt voor een portretreeks van baby-lief, dan ligt de nadruk meestal op het gezin als geheel enerzijds, en anderzijds op het vastleggen van de baby op dat specifieke moment:  de gezichtsuitdrukkingen, details van handjes en voetjes,…  Vooral emotie en sfeer dus.  Bij een zogeheten “commerciële” opdracht voor een bedrijf zoals Babygiftbox, ligt de focus totaal anders.  Hoewel baby of peuter op zich nog altijd het hoofdonderwerp is, ligt de nadruk ook veel meer op de omgeving en de onderliggende boodschap.

Een voorbeeld?  In een particuliere babysessie voor een jong ouderpaar gaat het bijvoorbeeld over het “vastleggen van HUN peuter met ZIJN favoriete speelgoed”, terwijl het bij een commerciële opdracht eerder gaat over “het oproepen van emotie bij het zien van EEN spelende peuter met speelgoed van MERK X of Y”.  Een subtiel maar niet onbelangrijk verschil dus.

Bij een particuliere sessie zal ik altijd proberen om de belichting en omgeving zo natuurlijk en onopvallend mogelijk te houden.  Maar bij een commerciële opdracht zoals voor Babygiftbox staat alles meer in functie van de gewenste look van de foto’s.  Die foto’s moeten mooi geïntegreerd kunnen worden in een webshop, er moet ruimte zijn voor tekst, bepaalde producten moeten herkenbaar in beeld zijn etc.  Veel meer eisen en beperkingen dus, en daarom een totaal ander type opdracht.

Eén constante is er wel te trekken tussen beide soorten opdrachten: alles staat of valt bij hoe goed babylief in kwestie besluit mee te werken.  In het geval van de sessie voor Babygiftbox: heel goed en voorbeeldig, dus ook op dat vlak zeker geen klachten van mijn kant.

Vond je dit artikel nuttig en wil je meer lezen?  Like dan zeker ook de 135mm facebookpagina (www.facebook.com/135mm.leuven), je vindt er geregeld nieuwe updates en nieuws, en links naar nieuwe artikels op deze blog.  Je kan ook inschrijven op de nieuwsbrief (http://eepurl.com/dkyVc9) om speciale aankondigingen en promo’s zeker niet te missen.

C U soon,

Roel