Investeren in nieuw fotografie-materiaal heb ik altijd tot een minimum beperkt.  Het is te zeggen:  ik investeer in materiaal dat ik echt nodig heb om degelijke kwaliteit te leveren, maar daarbij blijft het dan ook.  Bijgevolg werkte ik bijvoorbeeld ongeveer zeven jaar met dezelfde camera’s.  Die toestellen waren state-of-the-art toen ik ze kocht en ik zag niet in waarom ze dat enkele jaren later niet meer zouden zijn. Pas eind vorig jaar ben ik begonnen met een update van mijn camera’s, enkel en alleen omdat er technische problemen opdoken.  De tijd dat camera’s enkele decenia lang meegingen is jammer genoeg al even voorbij…

Om maar te zeggen dat ik het antwoord op de vraag: “Hoe verbeter ik mijn werk?” zelden ga zoeken bij de aanschaf van nieuw materiaal, maar eerder bij mezelf:  "Wat kan ik zelf beter doen?".  Ook in mijn studio was dat zichtbaar.  Iedereen weet wel dat ik een fervent locatie-fotograaf ben, dus ook mijn studio-apparatuur was eerder beperkt.  Ik werkte vooral met flitsers op accu in plaats van de meer voor de hand liggende “vaste” exemplaren.  Het systeem met accu’s was niet alleen goedkoper in aanschaf, maar ook breder inzetbaar op locatie.  Samen met het draagbare accu-powered systeem (Elinchrom Quadra) gebruikte ik nog stokoude flitsers die intussen nauwelijks nog te vinden zijn (Visatec).  Een bont allegaartje volgens sommigen, meer dan goed genoeg volgens mij.

Maar net zoals camera’s, hebben ook studioflitsers niet het eeuwige leven.  Enkele weken geleden gaf een oude flitser de geest en toen bleek dat vervang-onderdelen vrijwel onvindbaar waren.  Tijd dus voor een nieuwe investering, hoezeer ik daar ook een hekel aan heb.  Sommige fotografen amuseren zich rot als ze zich kunnen verdiepen in de aanschaf van wat ze zelf “nieuw speelgoed” noemen, ik niet dus.  Een beetje zoals shoppen voor een nieuwe auto:  je weet op voorhand dat je heel wat centen kwijt zal zijn terwijl je gewoon van A naar B zal kunnen rijden zoals je dat vandaag ook al doet met je oude wagen.  Met studioflitsers net hetzelfde:  licht is licht, of dat nu uit een oude lamp komt of uit een hypermodern (en dus heel duur) flits-systeem.

Gelukkig kan ik voor studiomateriaal altijd een beroep doen op de mensen van Servix in Aartselaar.  Zij weten perfect wat de beste opties zijn voor mijn toepassingen en besparen mij op die manier urenlang zoekwerk en vergelijkende studies… Ergo:  intussen is ook mijn studiomateriaal weer up-to-date met nieuwe Elinchrom flitsers. 

Toegegeven:  licht is licht, maar de nieuwe installatie is toch aangenamer werken.  Omdat ik voordien twee verschillende merken combineerde, was het vaak puzzelen om de juiste accessoires met de juiste lampen te gebruiken.  Je gebruikt als fotograaf namelijk heel wat zogeheten “light modifiers”:  accessoires die het licht harder of zachter maken, meer of minder gericht,…  Omdat heel mijn installatie nu van hetzelfde merk is, wordt alles wat gestroomlijnder. Voor de portretfotografie in de studio was dat ook voordien niet zo een probleem, maar de productie van complexere opdrachten productfotografie (die de laatste tijd steeds vaker op mijn bord belanden), wordt er heel wat efficiënter op.

En nu maar hopen dat ik met deze investering weer een tijdje gebeiteld zit…


Vond je dit artikel nuttig en wil je meer lezen?  Like dan zeker ook de 135mm facebookpagina (www.facebook.com/135mm.leuven), je vindt er geregeld nieuwe updates en nieuws, en links naar nieuwe artikels op deze blog.  Je kan ook inschrijven op de nieuwsbrief (http://eepurl.com/dkyVc9) om speciale aankondigingen en promo’s zeker niet te missen.

C U soon,

Roel