"Of al die productfotografie niet vreselijk saai is?", die vraag krijg ik meer dan geregeld.  Bij de woorden "packshots" of "productfotografie" denken we dan ook meestal aan hetzelfde soort beelden: een of ander, al dan niet saai, product tegen een witte achtergrond gefotografeerd voor gebruik in een webshop of catalogus.  Veel creativiteit komt daar op het eerste zicht niet echt bij kijken.  Tenzij je een beetje verder kijkt tenminste...

De essentie van goeie packshots is uiteraard dat het product in kwestie ten volste tot zijn recht komt: alle cruciale eigenschappen ervan moeten duidelijk in beeld zijn.  Belangrijk onderdeel daarvan is een correcte materiaal-weergave.  Wie online een bepaald item of product wil kopen, heeft namelijk graag een zo correct mogelijk beeld van hoe dat ding er in real-life zal uit zien.  Ergo: de koper wil zien van wat voor materiaal het item gemaakt is.  Net omdat die nuances in vorm en materiaal bij de meeste producten zo klein en subtiel zijn, vraagt dat van een productfotograaf de nodige kennis maar vooral ook creativiteit bij het fotograferen ervan.  Veel mensen gaan er namelijk van uit dat dergelijke packshots allemaal op dezelfde manier uitgelicht worden.  De aanpak waarbij je alle te fotograferen producten op een tafel dumpt naast dezelfde lamp, zal misschien het minste tijd vergen en dus het kleinste budget, maar is in de realiteit zelden de beste oplossing.

Neem de foto's bij dit artikel als voorbeeld.  Deze klant, Puro, vroeg me om een aantal "duidelijke foto's van producten op een houten ondergrond".  In dit geval begint het creatieve proces al met het zoeken naar de geschikte ondergrond:  licht of donker, groot of klein,...?  Vooral het formaat van de nodige ondergrond wordt hier trouwens vaak onderschat.  Eén vierkante meter is vaak een minimum om zelfs een klein product, zoals deze rol papieren handdoekjes of dispencer van papieren doekjes, beeldvullend gefotografeerd te krijgen.  In dit geval kwam ik na een bezoekje aan de lokale houthandel terecht in een speciaalzaak voor binnenhuis-decoratie, waar ik, voor het eerst in mijn leven trouwens, één vierkante meter parketvloer op de kop kon tikken.

In de studio begint dan het uitlichten van de items.  De papieren handdoekjes bovenaan deze pagina werden eenvoudig uitgelicht:  een wit paneel van 1,5m bij 2,5m aan één kant om een zacht en aangenaam licht te creëren, een zelfde paneel aan de andere kant om de schaduwen wat in te vullen.  Redelijk standaard aanpak dus.  Wie nog nooit een reeks packshots maakte, zou durven denken dat daarmee het werk gedaan is:  het volgende product op dezelfde plaats in je set dumpen, foto maken en klaar.  Niet dus.  De foto van de dispencer links bovenaan in dit artikel werd op die manier gemaakt.  Dezelfde belichting als de papieren rol, dus dezelfde lichtkwaliteit en op het eerste zicht een behoorlijke foto.  Tot je de foto van hetzelfde item rechts naast deze paragraaf in detail bekijkt.  Deze foto geeft veel beter het materiaal en het uiterlijk van het item weer.  Wat in de eerste foto een egaal witte box leek te zijn, blijkt nu te bestaan uit twee verschillende materialen:  een glanzend deel en een mat deel, gescheiden door een gebogen lijn.  

Om die nuance in materialen correct weer te geven, waren in dit geval maar liefst drie verschillende lichtbronnen nodig, elk op een andere manier opgesteld en al dan niet voorzien van witte diffusie-panelen en andere "light-modifiers".  Enkel door op die manier het licht te beheersen en te spelen met subtiele reflecties op het product, toon je ten volle hoe een product er uit ziet in je packshots.  De creativiteit bij dit soort opdrachten zit dus niet noodzakelijk in de compositie en dergelijke, maar wel in de manier waarop je je technische kennis benut om het beeld dat je in je hoofd hebt in de studio tot stand te brengen.  Welk soort licht ga je gebruiken?  Hoe creëer je dat?  Waar ga je het plaatsen om net die subtiele reflectie in beeld te krijgen?

Je snapt mijn punt wel:  hoewel die opdrachten voor het maken van packshots op het eerste zicht allemaal gelijk zijn, komt er in de praktijk heel wat meer bij kijken.  Ook op vlak van creativiteit dus...

Vond je dit artikel nuttig en wil je meer lezen?  Like dan zeker ook de 135mm facebookpagina (www.facebook.com/135mm.leuven), je vindt er geregeld nieuwe updates en nieuws, en links naar nieuwe artikels op deze blog.  Je kan ook inschrijven op de nieuwsbrief (http://eepurl.com/dkyVc9) om speciale aankondigingen en promo’s zeker niet te missen.

C U soon,

Roel