Af en toe publiceer ik hier op deze blog voorbeelden van productfotografie en packshots, meestal naar aanleiding van een nieuwe opdracht voor een klant.  Zonder uitzondering toon ik dan één of meerdere van de afgewerkte foto’s met wat uitleg erbij.  Even vaak gaat die uitleg dan vooral over de vraag “waarom productfotografie zoveel duurder is dan men zou verwachten”.  Veel mensen denken nog veel te vaak dat de meeste producten gewoon op een tafel kunnen neergezet worden, lichtje erbij en klaar.  Vooral bij de wat kleinere bedrijven en ondernemers is dat het beeld dat nog heerst als we het hebben over packshots.

Als ik kijk naar sommige webshops en vooral ook sociale media van diezelfde bedrijfjes, is het soms huilen met de pet op.  Enerzijds worden de meest onduidelijke en ronduit slechte foto’s online gezwierd, anderzijds is diezelfde retailer dan wel verwonderd van de tegenvallende verkoopcijfers ondanks de nieuwe webshop of de extra tijd die in sociale media geïnvesteerd werd.  De uitleg is nochtans simpel:  seeing is believing.  Als je als retailer foto’s publiceert van je producten die er onscherp, over- of onderbelicht, onduidelijk en over het algemeen slordig uitzien, dan geef je hetzelfde signaal naar je potentiële klanten:  slordigheid.

Een webshop of online aanwezigheid op sociale media, is wat dat betreft niet anders dan je fysieke winkel.  Die wil je toch ook altijd netjes opgeruimd en gekuist hebben?  Wie ontvangt er nu klanten in een winkel die eruit ziet of er net een orkaan is doorheen geraasd?  Begrijp me niet verkeerd:  ook die winkels bestaan hoor.  Je kent ze allemaal wel:  de winkelruimte is niet meer dan een magazijn volgestouwd met kartonnen dozen, de producten zelf zijn niet of nauwelijks zichtbaar, laat staan aantrekkelijk of herkenbaar.  Waarom zou je gaan winkelen in zo een gelegenheid?  Meestal slechts om één reden:  de prijs, want je verwacht niets anders dan dat dat de laagst mogelijke is.  Een verwachtingspatroon dat alleen door de presentatie, of het gebrek eraan, wordt gecreëerd.  Maar feit is dat dat niet meteen de reputatie is die veel retailers willen voor hun zaak, ook niet online…

De foto linksboven heb ik gemaakt op de manier waarop veel mensen denken dat je productfoto’s maakt:  het product op een witte tafel tegen een witte muur, zonder al te veel tijd en moeite.  Voor sommigen misschien niks mis mee.  Maar vul een hele webshop met dit soort foto’s en diezelfde webshop straalt een erg hoog “magazijn-gehalte” uit.  De prijs van je product kan dan maar beter navenant zijn.

De foto rechtsonder is de betere versie.  Hier hield ik wel rekening met belichting, die uiteraard volledig staat in functie van het product zelf:  mooi afgetekend tegen de achtergrond, mooie kleurweergave en vooral:  alle eigenschappen van het product die duidelijk zichtbaar zijn, zoals bijvoorbeeld de tekst-indruk in dit voorbeeld.  Vul een hele webshop met dit soort foto’s en weg is het magazijn-imago.  Het verwachtingspatroon dat je hiermee creëert naar je klanten toe, zal eerder gebaseerd zijn op kwaliteit en professionaliteit en minder op prijs.

Op sociale media is het creëren van het juiste imago uiteraard nog veel belangrijker, want hier bepaal je letterlijk de eerste indruk voor je klanten in de meeste gevallen.   In principe horen foto’s van je webshop zelden thuis op je sociale media, want daar wil je eerder werken met sfeer en emotie, niet zozeer met directe verkoop en dus weergave van sfeer- en emotieloze producten zoals in een webshop.  Maar als je dan toch kiest voor het tonen van cleane packshots op je facebookpagina of Instagram, wees dan tenminste slim genoeg om foto’s te tonen die je product, en dus je imago, eer aandoen.  Of promoot jij je zaak liever zoals een magazijn?

Vond je dit artikel nuttig en wil je meer lezen?  Like dan zeker ook de 135mm facebookpagina (www.facebook.com/135mm.leuven), je vindt er geregeld nieuwe updates en nieuws, en links naar nieuwe artikels op deze blog.  Je kan ook inschrijven op de nieuwsbrief (http://eepurl.com/dkyVc9) om speciale aankondigingen en promo’s zeker niet te missen.

C U soon,

Roel