Packshots

Productfotografie en packshots worden vaak in één adem genoemd, maar toch is er een wezenlijk verschil.  Productfotografie is een redelijk breed begrip waaronder de meest uiteenlopende sfeerbeelden van producten kunnen vallen.  Maar packshots zijn net heel specifieke foto’s van producten, vaak tegen een egale achtergrond of zelfs “vrijstaand” gemaakt, dus met een transparante achtergrond.  Packshots zijn eerder cleane productfoto’s waar alles draait om herkenbaarheid:  een duidelijk leesbaar etiket en alle kenmerken van het product duidelijk in beeld.  Algemene productfotografie is veel breder:  er wordt vaker op sfeer en emotie gewerkt waardoor het product niet altijd de enige factor in beeld is, bij packshots is dat wel het geval.


Routine


Omdat packshots vaak nodig zijn voor een catalogus of voor een webshop, zijn de volumes vaak ook groter.  Productreeksen van honderden gelijkaardige producten zijn geen uitzondering.  Als fotograaf voor packshots zoek ik dan ook niet alleen naar de beste belichting om het product mooi weer te geven, maar ook naar voldoende efficiëntie in de workflow om zo snel mogelijk te kunnen werken.  Want hoe vlotter de routine, des te lager ligt de uiteindelijke prijs per packshot.


Prijs


Die prijs is, door de grotere aantallen foto’s die vaak nodig zijn, dan ook een groot aandachtspunt bij het begin van een opdracht.  Veel hangt af van het type product:  een glazen fles moet nu eenmaal anders belicht worden dan een kartonnen doosje.  Maar dankzij heel wat ervaring als fotograaf van packshots en een goed uitgeruste studio, kan de prijs altijd scherp gehouden worden.  Ik maak vrijblijvende offertes op maat gebaseerd op type en aantal producten.  Belangrijk daarbij is dat de voorgestelde offerteprijs gelijk is aan de factuurprijs, dus aan onvoorziene meerkosten doe ik niet mee.  Door deze aanpak is het lastig om zonder verdere info concrete prijzen op te geven, maar voor kleinere aantallen producten (<50) ligt de prijs per packshot gemiddeld rond 15€.  Die prijs zakt meestal wel drastisch voor grotere aantallen.  Vraag dus zeker een vrijblijvende offerte voor jouw project, want het benodigde budget ligt wellicht veel lager dan je zou denken!  Trouwens, gebruiksrechten zijn altijd inbegrepen in de prijs, dus ook daar geen extra meerkost.


Try-out


Hoewel de investering wellicht heel wat beter meevalt dan je zou denken, begrijp ik natuurlijk wel dat je zekerheden wil voor je een engagement aangaat.  Omdat veel producten een eigen uitdaging met zich meebrengen, bied ik de mogelijkheid om gratis een try-out te doen.  Er word een voorbeeld packshot gemaakt van een product dat je aanlevert en op basis van het resultaat kan je beslissen of je de opdracht opstart of niet.  Die try-out is vaak ook een perfecte gelegenheid om nog bij te sturen op creatief vlak:  de achtergrond wat anders, een schaduw wat aanpassen,…  Door deze aanpak zijn er geen verrassingen meer tijdens of na de uitvoering.

Die gratis try-out biedt niet alleen de nodige garanties bij het uitbesteden van je opdracht, maar biedt mij ook de kans om van bij het begin mee te denken over de oplossingen die voor jou het beste zijn.  Misschien heb je een bepaalde optie nooit overwogen of kan het net wat beter of efficiënter dan wat je voor ogen had.  Zeker bij jonge bedrijfjes ben ik als fotograaf vaak nauw betrokken bij heel de marketing-strategie, wat het eindresultaat steevast ten goede komt.  Daarom doe ik niets liever dan rond de tafel zitten om, vrijblijvend, ideeën te wisselen over jouw producten en visie.  Neem dus zeker eens contact op voor een inspirerende babbel!


Praktisch


Zo een voorafgaande afspraak is meestal sowieso aangewezen om alle praktische details uit te klaren.  Vaak komen daarbij dezelfde vragen terug, maar in principe werk ik zo transparant en efficiënt mogelijk.  Indien mogelijk of gewenst kom ik de producten zelf ophalen en terugbrengen, dus de logistiek valt vaak ook beter mee dan gevreesd.  In sommige gevallen is het trouwens goed mogelijk dat de fotografie gebeurt bij de klant, want niet alle producten laten zich even makkelijk transporteren.  Na de opnamen worden alle packshots nabewerkt zoals het hoort.  Ook daarom is het belangrijk om op voorhand duidelijk te communiceren over te verwachten termijnen en deadlines.

Kortom, wil je ook je merk en het imago van je webshop versterken met professionele en kwalitatief hoogstaande packshots, neem dan zeker even vrijblijvend contact op om de details van je product te bespreken.  Voorbeelden vind je uiteraard in het portfolio en in de gallery hieronder.