In de loop van vorige week kreeg ik plots een bericht, via LinkedIn dan nog, om me proficiat te wensen.  Ik kwam even uit de lucht gevallen, maar dankzij datzelfde LinkedIn merkte ik dat ik intussen 11 jaar “in business” ben.  Ongeveer toch, want de exacte datum staat ter discussie en is maar afhankelijk van welke start je beschouwt.  BTW-nummer en inschrijving in de nodige boeken en registers dateert als ik me niet vergis al van 1 januari 2007, maar website en bekendmaking kwamen wat later.  Kortom:  begin februari lijkt me redelijk correct.

Hoewel ik soms het gevoel heb dat ik pas een jaar of vijf geleden echt begonnen ben.  Daarvoor lag de focus volledig op fotografie, maar minder op alles wat errond hangt.  Want jammer genoeg leven we in een tijdperk waarin goeie marketing en “branding” minstens even belangrijk zijn als de kwaliteit van je fotografie.  Dat besef is bij mij dus redelijk laat gekomen, vandaar…

Heel dat marketing-verhaal blijft trouwens soms best moeilijk, maar ik doe mijn best. Die nieuwe website kwam er dus niet toevallig. Het feit dat ik dat bericht op LinkedIn las ook niet.  Noch het ontstaan van een nieuwe Facebook-groep naast de intussen gekende Facebook-pagina.  Of de cursussen Facebook-marketing en Google Adwords.  Of de deelname binnenkort aan een leuke mini-trouwbeurs in feestlocatie Hof ten Steen (waarover je binnenkort meer leest).  En zo kan ik nog wel even verdergaan met het opnoemen van marketing-bezigheden.  

Maar begrijp me niet verkeerd:  het allerleukste vind ik het natuurlijk nog altijd om achter de camera te staan.  In de nieuwe studio of op locatie, maakt niet uit.  Maar als ik dat nog wil blijven doen, pakweg nog eens een jaar of elf op zijn minst, dan moet er nu eenmaal reclame gemaakt worden…

Deze verjaardag is verder de ultieme gelegenheid om iedereen te bedanken:  voor de talloze fotografie-opdrachten, deelnames aan mijn persoonlijke projecten en vrij werk, en het delen, lezen, liken, sharen, retweeten, whatsappen en whateveren van al mijn berichten en foto’s.  Much appreciated!

Ik ontkurk alvast een fles champagne, maar geen nood: binnenkort kunnen jullie meedrinken.  Maar ook daarover later meer.  Kwestie van de spanning er wat in te houden.  Marketing, remember?

Roel